top of page
  • מלכת הקלמנטינות

אור לחקלאות - סיפור בלשי


מי הם פירות ההדר?

מהו הקשר המיוחד שלנו לפרי הזהב?

הספור המופלא על ההדרים מתחיל יחד עם ספור הבריאה בגן העדן. הסברה אומרת כי פרי עץ הדעת טוב ורע הוא לא אחר, אלא, האתרוג ממשפחת ההדרים ולא כפי שיש המייחסים זאת לתפוח.

גם שלמה המלך, החכם באדם גידל אתרוגים, והנה מקור חוכמתו כי רבה.

בימי החשמונאים שימש האתרוג לטקסים דתיים.

החל מהמאה ה-12 מתוארים ההדרים כפרי מאכל. הצלבנים ציינו בספרי מסעותיהם את פרדסי יפו את טעמם וריחם של פירות ההדר. תפוחי הזהב נחשבו למעדנים והוגשו על שולחנות מלכי אירופה.

במשך שנים רבות המשיכו תושבי הארץ הערבים לגדל את פירות ההדר,וכל המגיע לשערי הארץ בנמל יפו זהה את הארץ עם ארגזי התפוזים. מכאן נוצר המותג JAFFA.

אבל העדנה לפרי הגיע עם ההתיישבות החלוצית בארץ ישראל.

ואכן, עם ראשית היישוב העברי המתחדש בארץ, גילו את הפלא גילו את הנס – הוא נראה כתום, עגול ריחני מלא טעם ובריאות – נס התפוז העברי. מי לא הכיר וזהה את תפוח הזהב ה- JAFFA.

ומכאן חלום חייה של כל אם יהודייה להאכיל את ילדיה בתפוז בריאות שהגיע מארץ הקודש.

כך הפך ענף ההדרים לאחד מענפי הבסיס של הייצוא החקלאי של המדינה הצעירה. אל התפוז נוספו האשכולית הקלמנטינה המנדרינה ועוד שלל הדרים למיניהם.

בין 1980-2000 נוצר משבר בענף ההדרים רווחיותו ירדה ורוב שטחי ההדרים נעקרו. בתקופה זו המוח היהודי החליט כי אם לא כלכלי לגדל הדרים לפחות נרוויח כסף מהשכרת המותג JAFFA. ואכן הספרדים שכרו את המותג מאיתנו והחלו לשווק הדרי ספרדיים תחת המותג JAFFA.

סיפורו של ענף ההדרים בארץ בשנות ה-90 ותרומתה האדירה של ד"ר עליזה ורדי ז"ל

ספור המרגלים – ספור בלשי

סוף שנות ה-90 , קלמנטינת האור ,זהב הקלמנטינות וזהב החקלאות. הספרדים שכבר שכרו מישראל את הזכות להשתמש במותג "JAFFA" לוטשים עיניים אל הזהב זהב החקלאי שלנו. ואז במסווה של תיירים תמימים, מגיעים לישראל כמה תיירים ספרדים. כשכל מטרתם צבועה זהב-כתום. על פי החשד, הספרדים התגנבו לאחד הפרדסים הספורים בישראל שגידלו קלמנטינה מסוג אור, כדי לקטוף ענף קטן. הספרדים הבינו אז מה שרבים מהחקלאים הישראלים עדיין לא הבינו. בישראל המציאה ד"ר עליזה ורדי וצוותה זן חדש של קלמנטינה - קטנה, מתוקה, נטולת גרעינים וקלה לקילוף - זן הזהב של החקלאות הישראלית. הזן שיציל את ענף ההדרים והחלאות בישראל בכלל- קלמנטינה אור.

את זאת הבינו הספרדים, ופשוטו כמשמעו: גנבו את ענף ופתחו ממנו ענפים רבים אחרים, החלו לגדל את האור שלנו גם בספרד.

היום מתנהל משפט בינלאומי קשה - ועל כף המאזניים מונח הרבה מאוד כסף.

היום מלכת הקלמנטינות משווקת בייחוד מעבר לים, אך גם בשווקי הארץ כבר נהנים מהכתום הכתום הזה.

בימים אלו , בעודי מקשיבה לאחת מתכניות הרדיו, שמעתי אומרים כי שם מעבר לים נהנים ישראלים -יורדים מהדרים שונים, המשווקים תחת המותג ג'אפה, והם טעימים וטובים ומזכירים לישראלים היורדים את טעמה של ארץ ישראל הישנה, את "הבית" . הם ודאי לא יודעים על המשפט המתנהל סביב ה-"גאפה", סביב ההדרים, סביב עתידה של החקלאות בישראל.

ובמצב החקלאות שלנו היום, מי יודע אולי, חס וחלילה, עוד נראה גם בשווקי הארץ את ה-ג'אפה המיובא....

ואילו את ה-אור שלנו לא נצליח לשווק....

79 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page